Wat ik leer van klanten in de winkel

Zoals je misschien wel weet, werk ik in een winkel. Niet zomaar een winkel. Nee. Een prachtige winkel vol even prachtige schoenen en kleren (dit is geen ironie, ik ben echt doodserieus). En handtassen. Oh en ook van die leuke bontjes voor op je schoenen. Ik heb letterlijk de leukste job van de wereld. En lieve collega’s! Ik kan me werkelijk geen fijnere werkomgeving inbeelden dan onze winkel. Maar ik wil niemand jaloers maken dus ik zal ook eerlijk toegeven dat er nadelen zijn aan mijn werk.

Lastige klanten.

Jep. Je zou denken dat, in deze tijden van duizendbommenengranaten, mensen wel lief kunnen zijn tegen de winkeljuf. Begrijp me niet verkeerd, de meeste mensen (ongeveer 95 procent, als ik er een getal op moet kleven. wilde gok. ik heb dit niet echt berekend ofzo) zijn supermega lief of gewoon beleefd. Maar er zijn er altijd die je liefst niet meer terug wil zien. Omdat ik een echte voorstander (de grootste!) ben van ‘uit alles kan je leren’, hieronder een lijstje met lessen die ik leer van klanten in de winkel.

  1. Het is oké om honderdmiljoenmiljard kledingstukken te passen en die dan na het passen op een megagigantische hoop ergens te droppen (liefst op de grond natuurlijk en allemaal binnenstebuiten) en dan zonder iets te zeggen naar buiten te lopen.
  2. Het is heel normaal om een broek na twee jaar te dragen helemaal versleten terug te brengen naar de winkel om in te ruilen voor een nieuw exemplaar.
  3. Het is ook oké om een stinkend, gescheurd hemd terug te brengen en een nieuw te eisen want je hebt het nog maar één keer gedragen en geen drie weken aan een stuk.
  4. Het is heel beleefd om de winkeljuf, die een klant helpt, te onderbreken en uitleg te eisen over waarom een zomerlaarsje tussen de winterlaarsjes staat.
  5. Het is totaal geen probleem om elke keer binnen te komen, meteen naar de wc te gaan en dan terug naar buiten gaan want de winkel is eigenlijk een gratis openbare toilet waar toevallig ook kleren en schoenen te koop zijn.
  6. EN waar het niet nodig is om de wc een beetje netjes achter te laten. Wc-papier mag gewoon in het lavabootje nat worden en kaka in de pot (of op de bril) is ook totaal geen probleem.
  7. Hallo zeggen of eens glimlachen kost vanaf nu ook 326541 euro dus je moet er wel een beetje zuinig mee zijn. Besparen waar het kan jongens!
  8. De winkeljuf weet ALLES! ’t Is een wonder. ‘Hallo, ik heb iets besteld en ik kom dat halen.’ is genoeg voor haar om je bestelling tevoorschijn te toveren. Je hoeft niet meer te weten wat en zelfs niet meer op welke naam het precies besteld is. Halleluja!
  9. Als winkeljuf moet je heel stil en vooral niet samen met een collega werken. Niet lachen, geen mopjes maken, geen vrolijkheid.
  10. Het is ook heel normaal om de winkeljuf een A4’tje te laten volschrijven met beschrijvingen van jurkjes die je in een andere winkel wil gaan kopen.
  11. Het is compleet logisch om drie uur voor sluitingstijd binnen te komen in de winkel en er in te slagen tien minuten na sluitingstijd terug buiten te gaan. De winkelmeisjes spenderen liefst nog de hele nacht in de winkel om je te helpen. Wat een schatjes!

Zoals je ziet valt er nog heel wat bij te leren!

ietsmetdriehoekjes

Natuurlijk wegen al deze leerrijke ervaringen niet op tegen de écht lieve en positieve mensen die de winkel bezoeken. En ook mensen die iets minder lief en positief zijn krijgen mijn allergrootste oprechte glimlach, want het kan niet bij iedereen elke dag feest en glitter en confetti zijn. Amen.

Foto boven artikel door Henry & Co. via Unsplash

6 Comments

  1. Tamarah 9 oktober 2016

    Haha leuke geschreven! Heel herkenbaar, ook al heb ik niet in een winkel gewerkt. Ik doe wel eens de klantenservice op kantoor en daar verwachten mensen die mailen of bellen ook dat je alles weet zodra je hun naam hoort haha.


    • Irene 9 oktober 2016

      Vind het altijd zo raar dat mensen dat verwachten. Alsof er niemand anders belt / naar de winkel komt :p haha. Zo lang we er maar om kunnen lachen zeker? 🙂


  2. Charissa 9 oktober 2016

    Wat schrijf je leuk! Vorig jaar heb ik ook in een winkel gewerkt en ik herken vooral hoe irritant het is als mensen vijf minuten voor sluitingstijd besluiten om naar binnen te lopen. 😉 Hoe vervelend!


    • Irene 9 oktober 2016

      Dank je Charissa! Dat is inderdaad echt suuuuperirritant. En dat zijn dan meestal mensen die op hun gemakje beginnen rond te kijken. Maar klant is koning he 😉


  3. Melle 8 oktober 2016

    Haha ik heb ook jaren in een winkel gewerkt en vind dit allemaal zó herkenbaar! Krijg helemaal flashbacks van toen 🙂 En winkeljuf, oo wat een leuk woord! JAA! <3


    • Irene 9 oktober 2016

      Denk dat je in elke winkel wel zo’n klanten hebt. Helaas :p en ja wist zo gauw niet hoe ik het anders wou noemen. Medewerker klinkt ook zo meh 🙂


Comments are closed.