Goede gewoontes die ik wel schijn vol te houden

Ik ben zo wel iemand die altijd veel inspiratie en energie krijgt van het vooruitzicht aan nieuwe goede gewoontes aanleren. Of misschien vooral van het idee dat ik iets ga omgooien of aanpakken. In de praktijk komt het er echter vaak op neer dat ik niets, nada, noppes, nul de botten doe of dat ik wel een poging waag maar dan na een dag of 2 prompt mijn goede voornemens vergeet. Oeps.

Maar maar maar, sinds ik mentaal ziek thuis zat en ook wel sinds ik nu een baby in mijn buik heb, zijn er toch een paar goede gewoontes die ik schijnbaar wel kan volhouden:

Meer dan 2 liter water per dag drinken. Vroeger hield ik het niet heel nauwkeurig bij maar tegenwoordig toch wel beter. Ik drink elke dag minstens een fles van twee liter water leeg en dan vaak nog wat extra. Ik denk dat ik meestal zelfs wel aan drie liter kom. Als ik op stap ga heb ik bijvoorbeeld ook altijd een Dopper mee. Ik vind het echt een verschrikkelijk irritant idee dat ik zou moeten rondlopen met dorst.

Daarbij heb ik in mijn leven al best wat blaasontstekingen gehad en het zit heel erg in mijn hoofd dat ik er weer een krijg als ik niet genoeg drink. En sinds de baby heb ik precies nog meer nood aan water dan anders dus ik ga er maar gewoon in mee.

Elke dag minstens 1 keer mijn gezicht reinigen. Meestal reinig ik twee keer maar ik geef eerlijk toe dat ik het soms ’s avonds “vergeet” – ahum ahum.

Elke dag minstens 30 minuten wandelen. Dat is wel makkelijk doordat we twee honden hebben maar toch. Voor ik zwanger was durfde ik al eens vaker thuis blijven. Met de baby in mijn buik wil ik toch elke dag wel een half uur bewegen en het is gewoon ook fijn om dagelijks eens buiten te komen en een wandelingetje te maken. En oké ja, heel af en toe zit er nog eens een dag tussen dat ik de wandeling oversla of we er allebei niet zo’n zin in hebben. Maar meestal gaat het goed!

Mijn telefoon beneden laten als ik ga slapen. Een paar weken in mijn ziekteverlof kwam er een soort van ommekeer en besefte ik dat ik eigenlijk een heel naar gevoel krijg als ik mijn telefoon bij me hou als ik in bed lig. Sindsdien laat ik het ding beneden liggen en ik mis dat niet eens. Ik heb een wekkerradio die ik – als het nodig is – kan inschakelen als alarm en mijn vriend gebruikt zijn telefoon als wekker en ik sta gelijk met hem op (meestal 😉 ).

Ik geef dat eerlijk toe dat ik echt uuuuuuren zou kunnen spelletjes spelen of Instagrammen als ik het ding zou meenemen in bed en het is zoveel fijner om gewoon even in mijn boek te lezen en dan in slaap te vallen.

Over telefoons gesproken: Minder bereikbaar zijn. Ik vind dat een goeie gewoonte ja. Ik laat nu vaak als we wandelen bijvoorbeeld mijn telefoon thuis, of ik heb ‘m wel bij mij maar hoef niet per se meteen mijn Whatsappje te bekijken als ik er geen zin in heb.

Om 22 uur gaan slapen. Opstaan doe ik altijd tussen 7 en 8 uur – het is soms moeilijk ja 😉 – maar ik zorg er wel voor dat ik elke avond om 22 uur in bed lig, of het nu een week-, werk- of weekenddag is. Ik ben snel moe en vroeger zou ik m’n slaap laten om maar lang te kunnen opblijven en het gevoel van een lange dag te hebben maar nu ga ik in bed als ik moe ben. Veel aangenamer dan tegen de slaap te vechten en in de zetel in slaap te vallen en dan helemaal deuzig wakker te worden en naar bed te moeten verhuizen (al gebeurt dat heel uitzonderlijk ook wel eens).

Wat minder vasthouden aan hoe dingen horen of hoe ik ze altijd gedaan heb. Bijvoorbeeld: Als ik zin heb om ’s avonds na het eten nog eens te fiets of iets te bakken, gewoon doen. Vroeger was ik dan al eerder geneigd om het niet te doen want het is al laat en zo ’s avonds ga je toch geen cake meer staan bakken hé? En we zijn al gaan wandelen dus waarom gaan we nog fietsen? Why not? Ik doe dat nu gewoon als ik daar zin in heb. Je bent vaak je eigen grootste saboteur.

Meer uitspreken wat ik apprecieer aan mijn lief. Met andere mensen moet ik zo nog een beetje oefenen maar met mijn lief gaat het prima. Als hij iets doet wat ik fijn vind – zoals daar zijn opruimen, poetsen, koken, de vuilzakken, ons huis verbouwen, zware dingen dragen, … – dan zeg ik dat.

En ja, zoals je kan zien, geen goede gewoontes in verband met eten want in dat departement is nog heel wat vooruitgang te boeken. Al probeer ik me daar ook niet te erg mee bezig te houden. Ik heb nogal de neiging om dan maar aan één ding meer te kunnen denken en ik wil mijn relatie met eten nog iets of wat ‘goed’ (lees: niet obsessief) houden. Misschien is dat ook wel een goede gewoonte?

Photo by Jana Sabeth on Unsplash

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vier × 1 =

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

18 thoughts on “Goede gewoontes die ik wel schijn vol te houden

  1. Dat zijn al heel wat mooie gewoonten die je goed kan volhouden. Bij mij wisselt dat enorm. Na het lange stilzitten begon ik het wandelen terug op te bouwen. In het begin ging dat best goed, een paar keer per week een kleine wandeling. Maar toen ging ik een keer fietsen met mijn nicht (plots wat teveel gedaan) en maakte ik een wat grotere wandeling terwijl het vrij warm weer was (nu ja, groot voor mij alleszins) en toen viel het plots stil. Deels doordat ik me teveel had geforceerd, deels doordat het de voorbije dagen gewoon te warm was en ik dus niet veel mocht doen. Maar nu moet ik het toch echt weer oppikken. Hetzelfde met voldoende drinken én de gsm wat vaker opzij laten liggen.
    zwartraafje schreef laatst over De Rorschach test … maar dan voor Potteritis-patiënten.My Profile

    1. Ja dat snap ik dus wel. Ik denk dat het met dat wandelen ook weer wat minder zal zijn als de baby bijna moet geboren worden en dan daarna als het winter wordt en ik liever onder een sjeuzeke in de zetel zit, haha :p
      Als het zo warm is buiten dan wachten wij echt tot een uur of negen ’s avonds om te gaan.

  2. Het zijn zowat dezelfde die ik doe 🙂 Alleen kom ik nooit aan 3 liter water. Ik ga ook vrij vroeg slapen, vanaf 22u15 maak ik me klaar voor mijn avondrituelen.

    En ik ben ook een saboteur van mezelf, ik ga niks doen als het tijdstip ongehoord is. Maar ’s avonds zit ik toch liefst in zetel met mijn laptop of een boek. Maar een avondwandeling kan ook zo fijn zijn.

  3. Dat wandelen doe ik nu ook, het doet me deugd en zeker in deze rustige tijden kom ik anders niet genoeg buiten. Ook na de lockdown wil ik het blijven doen. Ik drink overigens sowieso zeker genoeg per dag, maar het is helaas niet altijd water 🙂

  4. Wow, 3 liter drinken is echt heeeel veel haha. Ik ben al blij als ik eraan denk om mijn flesje nog eens bij te vullen haha. Maar dat compenseer ik dan door hele grote mokken thee te slurpen, want dat gaat net iets makkelijker binnen 😉 Leuk positief lijstje Irene! Liefs, Silke

  5. Haha, ik heb ook altijd het goede voornemen om meer water te drinken en dan doe ik dat een dag en vergeet ik het weer. Ik heb ook niet zo snel dorst. Toch nog maar eens proberen op letten. Toen ik alleen woonde had ik ook de goede gewoonte om elke avond minstens een paar bladzijden in mijn boek te lezen, maar nu ik samenwoon ga ik vaak later slapen omdat we ’s avonds elk ons eigen ding willen doen, maar dan toch ook nog één aflevering van een serie of zo willen kijken. Maar ik zit alsnog wel een paar minuten op mijn laptop/gsm in bed, dus eigenlijk zou ik gewoon terug moeten lezen. Toch nog maar eens proberen invoeren haha.
    Lesley schreef laatst over 7 corona-buzzwords die ik niet meer kan horenMy Profile

  6. Ik moet ook echt beter worden in m’n telefoon achterwege laten als ik naar bed ga :’) Misschien wel leuk om te lezen als je geinteresseerd bent in goede gewoontes is Atomic Habits van James Clear! Ik ben nu halverwege en vind het erg interessant!

  7. Goed bezig zeg! Tijdens mijn zwangerschap weet ik dat ook nog, dorst dat ik had, maar echt DORST. Ik dronk liters (een gewoonte die ik nu nog steeds probeer te behouden trouwens). En mijn man en ik bedanken elkaar ook steeds voor de kleine dingen. Bijvoorbeeld: bedankt om te koken vandaag. Ook al is het vanzelfsprekend, we benoemen dat ook steeds.
    Tamara schreef laatst over Blogbabbel met Anne van Saturn9’s WorldMy Profile

  8. Haha, wat je in je inleiding zegt is zo herkenbaar. Ik zit ook altijd vol met bruisende ideeen voor nieuwe gewoonteS om een gezond, blij en mooi leven te leiden…en dan vergeet ik ze prompt weer. Super goed dat je jezelf toch wat goede gewoonten hebt kunnen aanleren! Grappig dat je nu tijdens je zwangerschap meer behoefte hebt aan drinken. Volgens mij vergat ik de helft van de tijd alsnog om genoeg te drinken.
    Johanne schreef laatst over Uitzetlijst baby | Onmisbare producten die ik voor de baby’s kochtMy Profile