Een paar tips om je wat beter in je vel te voelen.

Ik heb af en toe van die periodes waarin ik echt absoluut niet goed in mijn vel zit. Soms kan ik er de vinger niet op leggen waar het aan ligt, soms wel. Soms is het mentaal, maar soms ook lichamelijk. Ik wil niet zeggen dat ik nu dé aangewezen persoon ben om jou te helpen als je slecht in je vel zit, maar ik heb wel wat tips die mij helpen. Misschien doet het voor jou ook wat!

+ Zoek uit waarom je niet goed in je vel zit. Ik begin maar meteen met het moeilijkste; uitzoeken waarom je je voelt zoals je je voelt. Het is niet leuk en het is geweldig tegelijkertijd.

Het is niet leuk omdat je hoogstwaarschijnlijk een paar nare gevoelens onder ogen moet komen. Je voelt je niet zonder reden slecht in je vel. Dat kan een pure lichamelijke oorzaak hebben maar nog veel vaker heeft het iets met je koppie te maken en zit daar iets wat voor je slechte gevoel zorgt. Als je uitzoekt wat er precies aan de hand is, heb je de sleutel tot de oplossing al in je handen en net daarom is het geweldig. Meten is weten zeggen wij hier maar ik maak er van: weten is weten😉. Weet je wat er scheelt? Dan weet je wat je er aan kan doen.

+ Draag alleen maar dingen waar je je super goed in voelt. Oké, dit is een quick fix. Als je je net zoals ik soms letterlijk slecht voelt in je eigen lijf omdat je bijvoorbeeld een buikvetje hebt, dan is dé oplossing niet om dat vetje te verbergen maar om je mindset aan te pakken. Maar dat is meteen heel moeilijk en een project van lange duur dus om het proces wat fijner te maken: kleed je alleen maar aan met dingen waar je je super goed in voelt.

In een bikini voel ik me niet altijd even op mijn gemak. Dat komt vooral door het vetje op mijn buik. Er zijn super veel mooie bikini’s dus als ik een prachtexemplaar draag, voel ik me sowieso al zekerder, maar ik vind van die high waisted badmode bijvoorbeeld echt een life saver. Of eerder een mood saver. Ik doe zo’n ding aan en ik voel me goed. Je mag iets dan nog zo mooi vinden maar als je het aantrekt en je voelt je ongemakkelijk, helpt dat absoluut niet mee. En ja, dat pakt de oorzaak van het ‘probleem’ niet aan, maar als het helpt om me comfy te voelen is het voor mij genoeg.

Verder draag ik dus ook alleen maar high waisted broeken en liefst wat lossere modellen omdat ik vind dat dat me heel leuk staat. Ik heb sinds een jaar of twee een kledingstijl gevonden die echt bij me past en ik heb me sindsdien nog amper een dag op mijn ongemak gevoeld. Woehoew!

+ Wees mild voor jezelf. Het is oké. Het gaat weer voorbij. Het helpt je geen meter vooruit als je jezelf de grond in boort. Je voelt je slecht, het zit allemaal niet mee en je hebt nergens zin in. Je moet er eventjes door maar wees wat lief voor jezelf. Het is oké. Je kunt niet altijd shinen. This too shall pass en al dat soort dingen. Het is echt, het gaat voorbij. Voel het en laat het er zijn en als de tijd gekomen is, berg het op in een laatje en doe dat op slot.

+ Ruim op. Dat is echt altijd het laatste waar ik zelf zin in heb. Ik wil de boel zelf altijd de boel laten maar opruimen werkt helend. Hoe minder rommel in je huis of je kamer, hoe minder rommel in je hoofd en bovendien voel je je ineens super nuttig omdat je iets in je huishouden hebt gedaan.

+ Pas je to do lijst aan. Soms, vaak zelfs, moet je ook gewoon nog naar je werk als je in zo’n lamlendige periode zit. Het helpt dan ook niet als je een ellenlange to do lijst hebt. Pas je lijst aan en zet er zo weinig mogelijk dingen op. Je kan beter extra dingen doen die niet op je lijst staan en je dan goed voelen omdat je zo mega productief bent op een rotdag dan dat je gewoon niet aan je to do’s wilt beginnen omdat het er zo veel zijn.

+ Ga naar buiten. Maak bij voorkeur een boswandeling en als het je helpt; neem iemand mee om naar je te luisteren. Tijdens boswandelingen krijg ik het meeste werk gedaan. Mentaal dan. Vriendlief en ik maken eens in de zoveel tijd een mooie boswandeling en dat zijn ook de momenten waarop wij de diepste gesprekken hebben. Ik heb al lopen lachen in het bos en ja ik heb ook al gehuild in het bos. De frisse lucht doet deugd en als je terug onderweg bent naar huis voel je je veel lichter.

+ Zorg goed voor jezelf. De verleiding is groot om net zoals bij je huis alles gewoon de boel te laten als het op je lijf aankomt. Niet doen. Het werkt averechts, ik spreek uit ervaring. Je glijdt alleen maar verder weg in die negatieve spiraal. Oké, het is niet simpel om ineens weer alles te doen zoals je het altijd deed dus ga niet ineens en douchen en je haar föhnen en make-up smeren en nagels lakken en gezond eten en elke dag 10.000 stappen zetten en veel water drinken en een half uur per dag sporten. Does. Not. Work. Tenzij je zo’n mens bent bij wie het zo wel werkt natuurlijk, dan zou ik zeggen dat je dat vooral moet doen.

Begin gewoon al eens met een douche en een echte outfit. No pressure. Doe gewoon op je gemak en kijk hoe ver je komt en wees dan maar trots op jezelf dat je dat toch maar weer gedaan hebt.

+ Beter kleine stapjes dan geen stapjes. Zoals ik hierboven al zei: ga niet ineens alles in een keer willen aanpakken want dat werkt niet. Het geeft je alleen maar meer druk om meteen alles goed te willen doen en jezelf terug op je paard te helpen waardoor je je nog slechter in je vel gaat voelen als het dan toch niet allemaal lukt. Beter kleine stapjes dan geen stapjes denk ik dan. Begin met iets mini en ga van daar verder of doe een dutje daarna. Dat mag ook.

+ Doe een dutje. Een dutje is een soort van resetknopje vind ik (en een heel leuk woord. Dutje dutje dutje). Wordt het je allemaal te veel? Doe je schoenen en je jeans uit en kruip even in je bed of in de zetel onder een dekentje. Oogjes toe en knorren maar. Daarna is alles weer beter.

+ Luister naar je lichaam. Iets wat mij altijd helpt is eventjes nagaan waar mijn lijf nood aan heeft. Heb ik honger? Dan eet ik, heb ik geen honger, dan eet ik niet. Moet ik bewegen? Slapen? Dan doe ik dat. Het is goed om een routine te hebben maar het is ook goed om daar net af en toe eens vanaf te stappen en te bekijken waar je nu echt nood aan hebt.

+ En als het echt diep zit: doe een soort van retraite. Ik bedoel dan niet dat je letterlijk ergens in een klooster moet gaan mediteren (mag wel) maar neem eventjes afstand van alles wat je energie kost. Zeg gewoon al je sociale afspraken af als je daar zin in hebt, plan eens een tripje naar ergens waar je helemaal kan ontspannen.

+ En als laatste, hoe kan ik het niet vermelden, een digitale detox. Als ik zelf sip ben of slecht in mijn vel zit, helpt het me wel om met mijn blog bezig te zijn maar aan de tv, Instagram, mijn telefoon heb ik dan echt niets. Bovendien ga ik dan veel te veel vergelijken met andere mensen van wie ik weet dat het leven ook niet perfect is maar dat het er wel zo uit ziet. Een van mijn favoriete quotes is: comparison is the thief of joy en dat is ook echt zo. Van zodra je gaat vergelijken en focussen op de dingen die je niet hebt in plaats van wat je wel hebt, is het om zeep.

+ En nu als allerlaatste: JE MOET HET NIET ALLEEN DOEN. Serieus. Ik geef je hier wel tips over hoe je het zelf kunt aanpakken maar je moet het echt niet helemaal alleen doen. Vraag hulp als je hulp nodig hebt, vraag een babbel als je een babbel nodig hebt, ga naar de dokter als je daar nood aan hebt. Neem contact op met de mensen je graag ziet en die jou graag zien. Vertel dat het moeilijk gaat. Durf plaats en tijd in te nemen. Creëer je eigen vangnet.

Heb jij zelf nog tips?

€€€

23 Comments

  1. Leen 9 september 2019

    Hulp durven vragen is zo belangrijk <3 En luisteren naar je lijf zo moeilijk… 🙂
    Ik bikini's een tijdje geleden opgegeven en vorig jaar een zwempak gekocht, maar een heel mooi dat hier en daar een stukje openlaat en de vetrolletjes (meervoud, ja! :-D) netjes bedekt. Sinds ik weet waarop te letten, vind ik mijn maatje meer iets minder erg.
    Leen schreef laatst over Recept op het randje van de zomer: snelle wraps met zoete aardappel en zwarte bonenMy Profile

    Beantwoorden
  2. Bettie 25 augustus 2019

    Wandelen helpt mij ook echt om die chaos uit mijn hoofd te halen en weer ‘fris’ terug te komen. Goede tips!

    Beantwoorden
  3. Karlijn 19 augustus 2019

    Ik wilde al even reageren maar weet niet zo goed wat, want alles is al wel gezegd hierboven. Ik vind het een heel mooi geschreven stuk, dankjewel daarvoor. X

    Beantwoorden
  4. Kaylin 19 augustus 2019

    Ik doe echt véél dutjes. Hoofdpijn, niet veel energie? De zetel in, wekker zetten voor 20 minuten en oogjes toe. Ik vind het altijd lief van mezelf om dat te gunnen.
    Alle tips zijn eigenlijk wel goed en toepasselijk. Sommige zijn voor de hand liggend maar door de situatie sta je er soms niet meer bij stil. Ik heb je blogpost opgeslagen op feedly onder de noemer “love yourself” 😉

    Beantwoorden
    • Irene 20 augustus 2019

      Dutjes zijn echt lifesavers! Vroeger tijdens mijn examens deed ik dat ook regelmatig, als het me wat te veel werd ofzo. Ik zou soms op mijn werk ook wel eens een dutje willen doen maar dat gaat helaas wat moeilijker :p

      Beantwoorden
  5. Anna 19 augustus 2019

    Wat een super mooie, bruikbare tips! Dit artikel komt precies op het juiste moment, ik voel me al een tijdje niet zo goed om verschillende redenen (denk ik tenminste). Zowel mentaal als fysiek, dus lastig om eruit te komen. Ik denk dat ik vandaag maar weer eens moet gaan wandelen!
    Anna schreef laatst over Kleine successen van mij als ondernemer (zomer editie!)My Profile

    Beantwoorden
    • Irene 20 augustus 2019

      Jammer dat je momenteel zelf niet zo fijn in je vel zit, Anna. Hopelijk raak je snel weer uit je dip. Wandelen is alleszins al een goed begin 🙂

      Beantwoorden
  6. evelien 19 augustus 2019

    Wat een prachtig artikel. <3
    Hele mooie bruikbare tips. Dank je wel!

    Liefs,
    Evelien
    evelien schreef laatst over Een ode aan tweedehands shoppenMy Profile

    Beantwoorden
  7. Kelly 18 augustus 2019

    Mooie, oprechte tips inderdaad! Opruimen doe ik soms automatisch als ik merk dat het te druk wordt in mijn hoofd. Ik ben ook een emotionele eter en op slechte momenten wil ik mezelf dan altijd trakteren op iets. Alleen is er dan een kort “geluksmoment” in mijn hoofd en dan stopt dat en wil ik meer, en voor ik het weet eet ik een halve zak M&M’s leeg, heb ik daarna een hoop puisten en voel ik me nog slechter. Gezond eten en het liefst ook zelf gezond koken met véél groenten past voor mij helemaal in je zorg-voor-jezelf-tip.
    Kelly schreef laatst over Jane the Virgin: mijn eeuwige favorietMy Profile

    Beantwoorden
    • Irene 20 augustus 2019

      Maak daar maar een hele zak M&M’s van. Soms als ik me echt niet goed voel over mezelf skip bijvoorbeeld gewoon mijn middageten en eet dan alleen maar ongezonde dingen in de plaats. Chips bijvoorbeeld of suikerwafels. En dan voel ik me ook nog slechter omdat ik me zo heb laten gaan. Het is al iets dat je dat van jezelf weet.

      Beantwoorden
  8. LOUISE - LOUVETTE 18 augustus 2019

    Een heel erg mooi artikel, met veel nuttige tips, dankjewel!! xx

    Beantwoorden
  9. Sarah 18 augustus 2019

    Ik begin altijd automatisch alles in huis op te ruimen als ik mij slecht voel. Dat is echt mijn go-to aanpak. Haha. Goed voor mezelf blijven zorgen tijdens zo’n mindere periode is hetgeen waar ik het altijd het meest moeilijk mee heb. Dan spendeer ik liefst van al de hele dag in mijn pyjama en dat werkt dan inderdaad al snel averechts. Een simpele douche en een outfit waarin ik me goed voel… dat maakt al snel veel goed.
    Sarah schreef laatst over A few of my favorite things #10 – Juli 2019My Profile

    Beantwoorden
    • Irene 20 augustus 2019

      Je bent dus niet de enige die het er soms moeilijk mee heeft! Pyjama zetelhangen is soms eens fijn maar als ik mij al niet goed voel in mijn vel krijg ik daar dus ook nog een slechter gevoel van. Het duurt langs de andere kant ook altijd wel even voor ik mezelf er toe kan zetten om te douchen maar eens dat gedaan is, is alles weer wat beter. Of kan ik er toch met een frisser hoofd naar kijken.

      Beantwoorden
  10. Ilona Wielinga 18 augustus 2019

    Wat een mooi artikel. Sinds ik therapie heb krijg ik steeds beter inzicht in waarom ik me slechter voel, maar de reden weet ik nog lang niet altijd. En op dat soort momenten moet je het inderdaad proberen te accepteren dat je je niet altijd goed kan voelen.
    Ilona Wielinga schreef laatst over Vandaag wil ik even zeuren over…My Profile

    Beantwoorden
  11. Annelies 18 augustus 2019

    Mooie tips. Voor mij zijn ze niet nieuw maar dat wil zeker niet zeggen dat het me al lult om ze allemaal toe te passen.
    Annelies schreef laatst over MoederdagMy Profile

    Beantwoorden
    • Irene 20 augustus 2019

      Dat is het altijd hé. Je weet het wel en de intentie is er misschien ook wel, maar de uitvoering… Dat is toch altijd wat moeilijker op het moment zelf.

      Beantwoorden
  12. Romy 18 augustus 2019

    Wat een prachtig artikel met echt waardevolle tips! Vooral lief zijn voor jezelf in welke vorm dan ook is onwijs belangrijk. En dat kan ook zijn door te beseffen dat je inderdaad om hulp mag vragen of even volledige rust mag nemen. Voor mij helpt het vaak het meest om mijn to-do-list wat aan te passen en te beseffen dat ik niet alles gedaan hoef te krijgen als dat even echt niet gaat. Dan voel ik me al een stuk beter.
    Romy schreef laatst over 9 dingen om te accepteren voor een luchtiger levenMy Profile

    Beantwoorden
    • Irene 20 augustus 2019

      Vaak heeft het toch te maken met de druk die we onszelf opleggen hé dus je to-do-list dan aanpakken kan er echt voor zorgen dat je je lichter voelt. Bedankt voor je reactie! 🙂

      Beantwoorden
  13. Naomi 18 augustus 2019

    Geweldige tips! Ik herken er een heleboel. En wat je zegt over outfits vind ik dus echt heel herkenbaar. Ja, het zou niet uit moeten maken wat je draagt, maar juist op mindere dagen besteed ik wat meer aandacht aan een outfit. Een heerlijk rood jurkje kan dan maken dat ik me net wat beter voel, wat meer ‘mens’. Het grappige is dat ik juist op dat soort dagen vaak complimenten krijg over mijn outfits: “Wat zie je er leuk/goed uit,” en dat soort dingen. Ik moet dan altijd wel een beetje lachen. Eh, ja, dat is om me ook een beetje goed te vóelen.
    Naomi schreef laatst over Boekenpraat: ’t Hooge Nest (Roxane van Iperen)My Profile

    Beantwoorden
    • Irene 20 augustus 2019

      Hihi, beetje ironisch dat je op die kutdagen net veel complimentjes krijgt op je outfits maar wel ook heel fijn! Naast je fabulous outfit helpen die complimentjes misschien ook om je la wat beter te voelen 🙂

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.