Nieuw werk • Eerste week + anti-stresstips

Olé olé! Ondertussen zit mijn eerste week op mijn nieuwe werk er op. Mocht je het gemist hebben, ik heb dus nieuw werk (no shit Sherlock). Voor iemand die stevig vasthoudt aan haar comfortzone, is dit echt een G I G A N T I S C H E stap! Gigantisch. Ik kan het je zeggen, want ik maakte het mee. Haha. En ja, ik vind het eerlijk gezegd nog elke dag mega gek dat ik dit gewoon aan het doen ben. En elke avond lig ik in bed en geef ik mezelf een schouderklopje. Denkbeeldig dan.

Goed. Hoe was m’n eerste week dan?

Ik begon op woensdag 1 maart. Met knikkende knietjes. Voor mijn eerste dag had ik een soort opleiding in Gent. Heel leuk eigenlijk! En ik was in m’n nopjes want in Gent ken ik m’n weg wel een beetje. Opdracht: in het ene gebouw mijn badge ophalen en dan door naar het volgende gebouw (derde verdieping!) voor de introductie. Nu had ik verwacht dat daar heel veel mensen gingen zijn. Dat was dus helemaal niet het geval. Ik voelde me al een beetje vreemd toen ik m’n badge ging halen en de meneer (de guard zoals ze zeggen) niets wist. Ik vroeg me toen letterlijk af of ik de enige was die een badge moest ophalen. Dat kon toch niet? Oké. Blijkbaar wel. Ik was alleen. Haha. Stond ik in het andere gebouw op de derde verdieping te dralen. Want nergens stond aangegeven waar ik heen moest. Nergens. Help? Gelukkig was daar een lieve mevrouw die me kwam redden. En zij bleek meteen ook de persoon die me ging inwijden in de wondere wereld van de bank. Drie uur, een broodje en een powerpoint presentatie later, stond ik weer buiten. M’n eerste dag zat er al op. YES! Ik leefde nog. Én nog belangrijker: ik zag het nog zitten!

Donderdag werd ik dan in mijn voorlopige kantoor verwacht. Alweer met knikkende knietjes. Want weer nieuwe mensen. En deze keer voor echt hé. Mijn collega’s voor de komende maand. Spannend! Maar iedereen was heel lief. Ik kreeg een meter én een peter (lucky me!). En ik voelde me eigenlijk best goed. Maar jongens, ik kan nu pas zeggen dat ik niet meer echt zenuwachtig ben om te gaan werken. Of ja, pas? Ik weet niet of het snel is. Maar ik vind zenuwachtig zijn zo’n afschuwelijk gevoel. En dan lijkt het alsof het heel lang duurt. Maar dat valt dan best wel mee. Die eerste dagen kreeg ik zo enorm veel nieuwe informatie te verwerken. Ik moest best wel wennen. En nog altijd wel een beetje. Maar ik leer elke dag dingen bij en daardoor groeit m’n zelfvertrouwen. En soms zakt het even als ik denk aan de grote hoeveelheid dingen die ik nog moet leren. En dan vraag ik me af of ik dat allemaal wel ga kunnen. Maar dan heb ik weer iets door en snap ik wat ze zeggen en dan heb ik er terug goede moed in. Haha. Positiviteit overheerst hoor!

Van halftijds naar voltijds werken. Kan ik dat aan?

YES I CAN! Hihi. In de winkel werkte ik 30u en had ik drie vrije dagen. Nu doe ik gewoon een volledige week. Vijf dagen hé. Ik dacht eigenlijk dat ik het er moeilijker mee ging hebben. Maar ik vind het oprecht heel fijn! De dagen vliegen gewoon voorbij. Ik begin om 8.30u en voor ik het weet is het tijd om naar huis te gaan. Een groot pluspunt vind ik dat ik nu een redelijk normaal weekend heb. Ik ben gewoon thuis op zaterdag en zondag. Terwijl ik in de winkel elke zaterdag werkte en vaak ook op zondagvoormiddag. Het kan wel zijn dat ik in de toekomst ook op zaterdagvoormiddag werk, maar dat neem ik er nog altijd graag bij!

Tips voor stresskipjes.

Dan nu. Ik zei het al maar ik bleef altijd best wel veilig in m’n comfortzone. En daar buiten stappen zorgde echt voor een enorme hoeveelheid stress bij mij. Ik vind alles gewoon zo spannend. En daarbij ben ik ook zo iemand die dan aan alle dingen gaat denken zoals: ‘Waar moet ik heen? Geraak ik er wel op tijd? Ga ik de weg vinden? Wat moet ik doen als ik er aan kom? Ik ken niemand. Hoe zou dat in zijn werk gaan? Hoe moet ik dit aanpakken?’ Duizendenéén dingen gaan door mijn hoofd. En eigenlijk is het compleet nutteloos dat ik me daar zenuwachtig over loop te maken.

Nu heb ik best al veel stress gehad in m’n leven. Want iets nieuws = stress. Haha. En ik denk dat ik ondertussen wat manieren heb gevonden om die zenuwen onder controle te houden.

1. Geef het toe.

Wat voor mij helpt is om aan te geven dat ik zenuwachtig ben. Toen ik daar helemaal gestresseerd op die derde verdieping stond en niet wist waar ik heen moest had ik stress. En toen die mevrouw mij kwam halen, gaf ik dat gewoon toe. En doordat je het zegt, maak je het meteen al minder “erg”. En je kan er een keer om lachen. Én het is een prima ijsbreker!

2. Programmeer je hoofd – hier & nu leven.

Dit heeft mij wel wat tijd gekost. Maar nu ben ik er zo blij om dat het is gelukt! Vroeger kon ik echt nachten wakker liggen van spannende gebeurtenissen. Zoals nieuw werk er dus een is. Ik las deze tip toen ergens en elke keer als ik mezelf betrapte op stress gedachten, sprak ik mezelf toe. Want ja, die gedachten en zorgen komen dus vooral ‘s nachts als ik in bed lig. Of in de auto zit. Of ‘s morgens ontbijt. Wat mij dus helpt is om even na te gaan wat ik aan het doen ben. Of ja, even nagaan. Dat is eigenlijk gewoon poepsimpel hé. Lig je in bed, dan lig je in bed en wil je slapen. Eet je ontbijt, dan eet je ontbijt. En dan denk ik bij mezelf: ‘Ik moet niet zenuwachtig zijn want ik lig nu in bed en ik wil slapen. En in bed liggen en slapen kan ik. Dus waarom ben ik dan zenuwachtig? Die spannende gebeurtenis is pas morgen. Niet nu dus het heeft geen zin dat ik er nu zenuwachtig om ben.’ En doordat ik dat toen heel veel gedaan heb, gaat het nu eigenlijk vanzelf.

Het is belangrijk denk ik om niet in die gedachten te blijven hangen. Van zodra je opmerkt dat je begint te denken aan alles wat nog komt / waar je nu niets aan kan doen / … moet je jezelf gewoon toespreken. Dat lukt het beste. En als je het vaak doet, dan gaat het op de duur vanzelf!

3. Schrijf.

Wat mij ook een tijdje heeft geholpen: opschrijven waarom ik zenuwachtig ben. Vaak gaat zenuwachtig zijn bij mij dus samen met piekergedachten. In het laatste jaar aan de hogeschool, toen ik aan mijn eindstage bezig was en ook nog een poging deed om mijn bachelorproef tot een goed einde te brengen, hield ik een boekje bij. In dat boekje schreef ik op waarom ik zenuwachtig was. Gewoon elke keer als ik er nood aan had. Op papier is uit je hoofd. En uit je hoofd is rust. Vaak schreef ik er ook nog bij waarom het onzinnig was om mij er druk in te maken. En dat hielp ook wel om wat kalmte te creëren in m’n koppie.

En verder: schrijf gewoon alles op waar je aan denkt en wat nog moet gebeuren. Vaak lig je in bed en dan komen al die geniale ingevingen en herinneringen aan dingen die je nog moet doen. En bij mij zorgt dat dan voor stress omdat ik volgens mij onbewust bang ben dat ik het ga vergeten. Opschrijven en slapen. En de volgende ochtend word je wakker en heb je alles op papier staan. Veel beter toch hé?

4. Ademhalingsoefening.

Helpt heel erg goed! Kijk naar dit gifje en adem mee met het dingetje. 

5. Kan je iets veranderen aan de situatie?

Last but not least; kan je iets veranderen aan de situatie? Ik vind dit zo’n goeie tip! Je moet jezelf eens afvragen of er iets is wat je kan veranderen aan de situatie. Als je iets kan veranderen, doe het dan! En dan zal je stress ook minderen. Als je er niets aan kan veranderen, hoef je niet zo zenuwachtig te zijn. Er valt toch niets aan te doen!

Hoe ga jij om met stress?

Volg:

10 Reacties

  1. 13 maart 2017 / 17:20

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt, ondanks dat je een zware week had!

  2. 11 maart 2017 / 18:01

    Super stoer dat je gewoon lekker werkt je kan meer dan je denkt! Ga aub niet stressen ik ben ook een stresskip en dat word er niet beter op :$
    Charel onlangs geplaatst…De pilMy Profile

  3. 10 maart 2017 / 22:01

    Wat onwijs stoer dat je de eerste week goed bent doorgekomen en nog steeds zo positief bent over je nieuwe baan. Fijn om te horen ook dat je het allemaal nog ziet zitten 🙂 Soms is het eng, maar ook goed om even buiten je comfortzone te stappen! Goede anti-stresstips geef je! Dat gifje werkt echt. De eerste keer kreeg ik bijna geen lucht, haha, maar daarna merkte ik dat ik echt iets langzamer ging in – en uitademen 🙂
    Romy onlangs geplaatst…AliExpress shoplog: pennen en notitieboekjesMy Profile

    • Irene
      Auteur
      11 maart 2017 / 18:10

      Hihi ja, dat had ik ook! Maar als je het een paar keer doet, gaat het beter hé 🙂

  4. 10 maart 2017 / 18:07

    Wat leuk om te lezen dat alles goed is gegaan op je nieuwe werk! Na een week niet meer zenuwachtig zijn vind ik wel vrij snel hoor, dus niet twijfelen aan jezelf. Ik heb meer dan een maand nodig gehad 😉 Maar dat was ook mijn allereerste ‘echte’ werkervaring, dus misschien heeft het daarmee te maken..
    Lottes Anekdotes onlangs geplaatst…Wat ik nog zeggen wou…My Profile

  5. kaylin
    10 maart 2017 / 14:39

    He Irene! Ik ben blij dat je het goed stelt op je nieuwe werk. Heb toch wel aan je gedacht hoor 🙂 Verder herken ik perfect wat je bedoelt met een normaal weekend…. Als verpleegkundige werk ik 36 uren en werk ik 1 weekend op 2 en ben ik altijd op dinsdag thuis…. Heeft voordelen, heeft nadelen.
    Je tips zijn zeer goed van toepassing! Als ik last heb van stress op mijn werk (teveel te doen, te weinig tijd) probeer ik te relativeren: ik kan maar verder doen en we zien wel waar we geraken.

    • Irene
      Auteur
      10 maart 2017 / 20:20

      Dat is ook een goeie tip! Ga ik ook onthouden 🙂 je kan ook maar je best doen hé. En ja, in de winkel had ik altijd maandag en dinsdag weekend. Was ook leuk, maar ik had gewoon nooit eens een volledige vrije dag met David en dat vond ik wel jammer. En nu is dat wel dus ik ben een blij eitje 😀

  6. 10 maart 2017 / 12:35

    Wat fijn om te lezen dat het zo goed en leuk was afgelopen week! De eerste zenuwen zijn altijd het lastig, maar zodra je daar doorheen bent, valt het allemaal wel mee. Ik houd er ook niet van om uit mijn comfortzone te stappen, maar dat is soms wel beter inderdaad. Wat een leuk gifje!
    Danique onlangs geplaatst…Jezelf kunnen zijn & de meningen van anderenMy Profile

  7. 10 maart 2017 / 09:28

    Ik moest even heel erg lachen om de verwoording “adem mee met het dingetje”, haha. Goeie tips, en wat fijn dat je het zo naar je zin hebt, ook met de volle werkweek. Zeker de positiviteit laten overheersen, dan gaat de rest vanzelf!

  8. 10 maart 2017 / 07:53

    Wauw wat goed om te lezen dat het helemaal goed is gegaan! Leuk zeg!
    Ik herken heel erg de zenuwen, heb ik ook altijd en is een heel vervelend gevoel.
    Ik vind je tips heel fijn en die ga ik zeker meenemen.
    Liefs,
    Evelien
    evelien onlangs geplaatst…Hotspot | Sky lounge AmsterdamMy Profile