Slow down

Slow down

Zoals jullie ondertussen al wel gemerkt hebben (misschien tot treurens toe 😉 ), ben ik de laatste tijd erg bezig met zen worden. Meditatie. Mindfulness. Dingen om me een beetje beter in m’n vel te voelen. En in m’n hoofd. Dat mediteren gaat me heel goed af. Ik gebruik hiervoor een paar apps. En het helpt dus echt hé. Als ik zin heb, schrijf ik nog een keer een artikel over de apps die ik handig vind. Maar naast dat mediteren vind ik yoga ook heel intrigerend. Ik heb een paar lesjes gedaan met Adrienne (je weet wel, van Yoga with Adriene). Heel fijn. Maar ik vind het toch moeilijk om dat echt consequent vol te houden.

Nu wil het lukken dat ik een tijdje geleden een mailtje kreeg van Lisanne. Lisanne heeft een yogawebshop waar je niet alleen yoga spulletjes kunt kopen, maar ook tips kunt lezen of lekkere receptjes terugvindt. Heel fijn om eens rond te neuzen als je into yoga bent, maar wel nog een beetje groen ziet achter je oren. Vast ook als je al wat minder groen bent, maar daar kan ik niet over meespreken. Goed, waarom mailde Lisanne me? Ze zag dat ik interesse had in het onderwerp en vroeg of ze een gastblogje mocht schrijven met wat tips. Euh ja! Graag!

We horen en zien het steeds meer om ons heen. Door de drukke maatschappij zijn we met zijn allen steeds meer op zoek naar rust en balans. Geen wonder dat yogastudio’s als paddenstoelen uit de grond schieten en steeds meer sportscholen yoga en meditatie aanbieden! Het zweverige imago raakt langzamerhand steeds meer vervreemd van yoga, het is hip om frequent je rust te pakken en een yoga sessie bij te wonen of dagelijks een meditatiemoment in te lassen. Gelukkig maar, hierdoor is er steeds meer informatie beschikbaar en hebben we leuke bijpassende yogakleding voor het uitkiezen. Vraag jij je ook af hoe je het beste met yoga of mediteren kunt beginnen of juist kunt volhouden? Ik geef je graag wat tips!

Inhale. Exhale.: er zijn zoveel redenen te bedenken waarom je zou willen beginnen met yoga of mediteren. Probeer deze reden voor jezelf te achterhalen en zorg dat je dit tijdens je reis in je achterhoofd houdt. Het bewust worden van je motivatie zorgt er namelijk voor dat je gemotiveerd blijft om het vol te houden. Het zou helemaal perfect zijn als je je gedachten kunt verwerken in een moodboard, door te visualiseren ben je namelijk beter in staat om je doel te voltooien. Daarnaast is het belangrijk te onthouden dat de hele reis bijdraagt aan je doel. Het gaat er niet om dat je direct lenig of totally zen bent, het gaat om alles wat je onderweg tegen komt. Ben je al eens gestart maar heb je opgegeven? Dat is geen probleem, probeer je blokkades op te sporen en je reis anders vorm te geven.

  • Kun je maar niet wennen aan de afleidingen in een externe yoga of meditatie sessie? Probeer het eens thuis! Er zijn oneindig veel YouTube kanalen en smartphone apps te vinden die jou de juiste informatie kunnen geven om je eigen sessies te houden. Yoga with Adriene en Headspace zijn voorbeelden van een goed professioneel kanaal wat geschikt is voor iedereen en Headspace kan wel eens de ideale partner zijn op het gebied van mediteren.
  • Vind je yoga maar lastig en ben je meer op zoek naar rust in je hoofd? Test een meditatie sessie uit. Hierbij focus je je volledig op je mind en veel minder op je lichaam. Het kan ook zijn dat je een stijl hebt uitgekozen die minder goed bij jou past. Er zijn honderden yoga stijlen, je hebt alle keuze van de wereld om een switch te maken.
  • Heb je niet het beoogde effect bereikt? Hoe lang heb je het geprobeerd? Tijd om je einddoel op te splitsen in micro doelstellingen. Zorg dat je jezelf beloont na het behalen van een micro doelstelling, zodat je gemotiveerd blijft om door te pakken! Zoals eerder aangegeven helpt een moodboard door het visualiserende effect ook super goed om je droom waar te maken.

Comfort: om vol te houden is het wenselijk het jezelf comfortabel te maken. Zorg bijvoorbeeld dat je je tijdens een sessie in een rustige ruimte bevindt  en de juiste sfeer creëert. Zo is de temperatuur van invloed, kun je omgevingsgeluiden maskeren door rustgevende muziek en extra sfeer creëren door bijvoorbeeld kaarsjes aan te steken. Ook het gebruik van accessoires zoals een meditatiekussen helpen om je goed te voelen tijdens een meditatie sessie. Het voorkomt dat je last hebt van een harde of koude ondergrond en last krijgt van pijntjes. De eerste paar keren zul je even moeten doorzetten, als je namelijk nooit je rug strekt en je nu een kwartiertje in een houding met een rechte rug zit kan dat wel eens een beetje spierpijn veroorzaken. Dit is echter na een paar keer volhouden weg! Tijdens een yoga sessie zijn de juiste yoga spullen een bepalende factor voor jouw ervaring. Verzeker jezelf van het juiste matje of hulpmiddel zoals een yoga blok, riem of bolster.

Take time: bouw je sessies op. Dit kan in tijd, maar ook in frequentie. Waar de één het fijn vindt om dagelijks vijf tot tien minuten te mediteren, vindt de ander het prettig om twee keer in de week een yoga sessie van een uur te volgen. Het gaat erom waar jij je goed bij voelt. Verlang niet te veel van jezelf maar probeer goed naar jezelf te luisteren, waar heb jij behoefte aan? Zoals je tijdens een sessie je gedachten en bewegingen niet veroordeelt maar observeert, zo doe je dat ook met jezelf tijdens jouw yoga of meditatie reis.

Als je net begint is het heel normaal als het je verontrust dat er zoveel gedachten door je hoofd heen gaan tijdens een sessie. Laat de gedachten op de vrije loop, houd ze niet tegen maar veroordeel ze ook niet. Observeer.

Heb jij al ervaring met yoga of mediteren? Wat is jouw tip voor de beginnende yogini?

 

Foto van Elijah Henderson

8 Comments

  1. Daenelia 21 november 2017 / 11:10

    Eerlijk gezegd trekt yoga me niet echt. Of mediteren. Maar misschien komt dat wel omdat ik op een andere manier met mijn gedachten omga. Want als ik dit zo lees is yoga minder lichamelijk en meer geestelijk (‘laat je gedachten de vrije loop’). Ik doe blijkbaar liever iets lichamelijks dat wat meer ergens op gericht is. Zoals wandelen met de hond. Daar wordt ik echt ontspannen van. Dat is wat lastig als ik voor ik naar mijn werk ga heerlijk een rondje met de hond loop, en er dan achter kom dat ik toch weer een minuut of 5 langer heb doorgewandeld dan de bedoeling was… Maar ik begin in ieder geval ontspannen aan mijn busreis naar mijn werk (helaas is de busreis door overvolle bussen vaak weer erg stressverhogend… :P)
    Maar ik denk wel dat iedereen die op zoek is naar ontspanning en rust vooral moet proberen en blijven zoeken. Als yoga dan je ding is: hurray! En daarnaast gewoon af en toe je telefoon uitzetten. Dat kan namelijk ook! Is heerlijk. Of je telefoon niet opladen. En nee leren zeggen tegen dingen. Niet te vaak, hoor. Je moet wel leuke dingen blijven doen.

    • Irene 21 november 2017 / 14:00

      Mijn telefoon gaat heel snel leeg tegenwoordig en ik vind het eigenlijk ook wel fijn als mijn batterij het ‘s avonds niet meer doet en ik het ding gewoon even dood laat zijn. Is ook rustgevend. Voor elk wat wils hé. Persoonlijk vind ik wandelen ook heel fijn voor een rustiger hoofd.

  2. Mei Qi 18 november 2017 / 21:59

    Ik hoor steeds vaker dat mensen aan yoga doen of gaan mediteren! Ik ben er eigenlijk ook best benieuwd naar, heel erg bedankt voor de tips!

  3. Fleur 17 november 2017 / 17:55

    Wat een fijne tips! Ik heb al vaker op het punt gestaan om het eens te gaan doen maar meestal na de eerste paar minuten geef ik het weer op. Op een of andere manier vind ik het ‘raar’ of zo, terwijl dat dus echt nergens op slaat. Het lijkt me heerlijk om jezelf hier aan over te kunnen geven.. Misschien dat deze tips voor oplossing dienen dus ik ga het gewoon nog een keertje proberen:).
    Fleur onlangs geplaatst…Personal | 17 November: Wereld Prematuren dagMy Profile

  4. Sarah 17 november 2017 / 12:24

    Yoga is niet zo mijn ding, maar mediteren probeer ik wel te doen. Soms lukt dat heel goed en voel ik mij achteraf heel ontspannen. Maar soms lukt het mij ook totaal niet om mijn gedachten af te sluiten. Heel gek. Ik vind het hoe dan ook wel fijn om mij daar mee bezig te houden en er beter in te worden. Het heeft namelijk alleen maar voordelen om af en toe eens zo’n meditatie-sessie uit te voeren. Fijn dus om hier al die tips te lezen!
    Sarah onlangs geplaatst…Ik en mijn INFJ-T persoonlijkheidMy Profile

  5. Mevrouw Marloes 17 november 2017 / 10:59

    Erg fijne tips! Vooral in deze samenleving, waarin je altijd bereikbaar moet zijn voor iedereen, zijn yoga en mediteren erg fijn. Ik heb denk ik 20 yogalessen gevolgd in de afgelopen twee jaar en vond dat erg fijn om te doen 🙂
    Mevrouw Marloes onlangs geplaatst…Tuincentra zijn het leukst rond deze tijdMy Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge